Vi tilbyder

Træning

Storvorde Fysioterapi tilbyder mange former for træning både på hold og individuelt i vores træningssal. Vi arbejder ud fra nyeste viden indenfor træning og supplerer altid vores individuelle behandlinger med øvelser og træning i salen. Vi oplever, at der er en god og afslappet stemning i træningssalen, og patienterne har et godt samspil med hinanden.

Før opstart på et hold vil du få en grundig undersøgelse af en fysioterapeut, og I laver sammen en plan for din træning, så du kan nå dine mål.

Se vores holdplan.

Se vores holdplan

Neurologisk hold

Fysioterapeut
Lise W. Nørby og Trine Sørensen

Tidspunkt: mandag kl. 9.30-11.00, torsdag kl. 13.00.14.00 og fredag kl. 10.00-11.00.

Beskrivelse
På holdet arbejdes der ud fra de nyeste kliniske retningslinjer for apopleksi. Der er fokus på kondition, generel styrke- og stabilitetstræning samt balancetræning. På holdet træner man ud fra sit eget program, som er lavet med fysioterapeuten, hvilket giver muligheder for at tage hensyn til eventuelle begrænsninger samt arbejde ekstra med de øvelser, som er vigtigst for den enkelte. Træningen består af øvelser i maskiner, balanceredskaber, frie vægte, store træningsbolde og meget andet.

Hensyntagende ryghold

Fysioterapeut
Anna Dorte Appel

Tidspunkt: mandag kl. 14.00-15.00 og fredag kl. 9.00-10.00.

Beskrivelse
Holdet er for dig som har et rygproblem og som ved at din egen aktive indsats er afgørende for dit aktivitetsniveau og velvære. Rygsmerter kræver træning!

Vi arbejder med styrke, bevægelighed, koordination, udholdenhed, balance og smidighed.  Vi kommer omkring alle store muskelgrupper med ekstra fokus på ryg, mave, baller og ben. Træningen foregår som fællestræning til musik og vi er mest på måtter og bolde og inddrager elastikker, redondobolde, håndvægte, maskiner mm.

Der tages individuelle hensyn til diverse skavanker som gigt, artrose, discusprolaps, artrodese, osteoporose mm.

Livsstilshold

Fysioterapeut
Anna Dorte Appel

Tidspunkt: mandag kl. 15.00-16.00.

Beskrivelse
Holdet er for dig som har lyst til selv og aktivt at forebygge livsstilssygdomme.

Det er et hensyntagende hold, hvor du er velkommen med alle dine skavanker og henvender sig især til folk over 50 med kropslige begrænsninger som kræver særlige hensyn. Det kan være artrose i knæ, hofte eller ryg, mere udbredt gigt, hjerteproblemer, diabetes, KOL samt følger efter operation og kroniske smerter. Alle testes årligt i forhold til livsstilsfaktorer: kondition, styrke, balance mm.

Vi arbejder med cardiotræning, høj puls, udholdenhed, styrke, koordination og balance.

Alle deltagere testes to gange årligt.

GLA:D træning

Fysioterapeut
Anette Kirk

Tidspunkt: efter aftale.

Beskrivelse
GLA:D træning er for dig med smerter i hofte eller knæ, og tager udgangspunkt i nyeste forskning samt nationale kliniske retningslinjer.

Vi tilbyder forløb med specifik patientuddannelse og træning til dig med artrose (slidgigt). Formålet er gennem træningen at reducere smerter samt tilegne sig viden der forbedrer funktionen og derigennem letter symptomerne i hverdagen.

Et af elementerne i træningen er at lære om vigtigheden af fysisk aktivitet, smertehåndtering samt risikofaktorer.

Træningen anbefales at fastholdes i et 6 ugers forløb.

Kontakt for yderligere information om holdstart eller løbende optag. Praktiserende læge kan henvise til forløb eller du kan komme uden henvisning.

Genoptræningshold

Fysioterapeut
Anette Kirk og Lene Christoffersen

Tidspunkt: dagligt efter aftale.

Reumatologisk hold

Fysioterapeut
Lise W. Nørby

Tidspunkt: tirsdag kl. 11.15-12.30.

Beskrivelse
På holdet arbejdes der ud fra de nyeste kliniske retningslinjer for reumatologiske sygdomme. Der er fokus på kondition, generel styrke- og stabilitetstræning, balancetræning samt hånd- og fingertræning. Holdet er primært opbygget som cirkeltræning, hvilket giver mulighed for at tage hensyn til eventuelle begrænsninger samt arbejde ekstra med de øvelser, som er vigtigst for den enkelte. Træningen består af øvelser i maskiner, balanceredskaber, elastikker, store træningsbolde og meget andet.

Holdet er primært for reumatologiske patienter, men kan også være det rigtige hold ved balanceproblematikker.

Hensyntagende Pilates

Fysioterapeut
Anna Dorte Appel

Tidspunkt: torsdag kl. 11.00-12.00 og 13.00-14.00.

Beskrivelse
Holdet er for dig som ønsker fokuseret træning på et lille hold hvor individuelle hensyn vægtes højt.

Pilates, og i dette tilfælde Fysiopilates, er en skånsom træningsform og egner sig derfor til folk med skavanker indenfor det rheumatologiske og neurologiske område ligesom det er velegnet til genoptræning efter operation og til folk med skader, begrænsninger og kroniske smerter.

Vi arbejder med det stabiliserende muskelkorset omkring alle kroppens led og i alle udgangsstillinger mest på måtte, men også på store bolde, stående mm. Vi inddrager elastikker, redondo, foamrollar.

Der udbydes to hold, hvor det ene har fokus på kropsbevidsthed, nærvær og stilhed, mens det andet omvendt giver plads til smalltalk og socialt samvær undervejs.

For at deltage skal du have en henvisning fra lægen og være forundersøgt på klinikken.

Puls / styrke hold

Fysioterapeut
Lise W. Nørby

Tidspunkt: tirsdag kl. 16.30-17.30.

Beskrivelse
Holdet er for dig, som gerne vil have en bedre kondition, øget styrke og forbedret stabilitet.

Træningen er typisk opbygget af forskellige former for cirkeltræning, hvilket giver dig det maksimale ud af din træning, og der er plads til alle, da intensiteten styres af den enkelte deltager.

Øvelserne er både i maskiner, med kettlebells, elastik, store træningsbolde frivægte samt diverse funktionelle- og konditionsøvelser. Der er altid høj puls, træning af de store muskelgrupper samt smil på læben.

Genoptræningsplan

Fysioterapeut
Anette Kirk og Lene Christoffersen

Tidspunkt: dagligt efter aftale.

Beskrivelse

Klinikken har en samarbejdsaftale med Aalborg Kommune om genoptræning indenfor det ortopædkirurgiske område.

Vi har mangeårig erfaring indenfor dette speciale. Så er du udskrevet med en genoptræningsplan fra sygehuset kan du vælge os som leverandør. Træningen er gratis og af forskellig varighed alt efter problem og funktionsnedsættelse.

Se mere

Efterfødselshold

Fysioterapeut
Lise W. Nørby

Tidspunkt: torsdag kl. 12.00-13.00.

Beskrivelse

Efterfødselstræning er for dig, som gerne vil i gang efter fødslen samt give en god motorisk opstart for din baby.

Det er alsidig træning, som opbygges gradvist og tilgodeser individuelle behov. Der er en kort gennemgang af bækkenbunden, og træning af denne er med hver gang. Vi træner generel styrke af hele kroppen samt muskelkorset og holdning. Der vælges øvelser, hvor baby kan være en del af, samt øvelser, som kan laves i hjemmet.
Derudover bliver din baby udfordret sansemotorisk igennem mors træning/leg, hvor baby bliver vendt og drejet. Igennem leg lærer din baby sin krop at kende, og det giver et ekstra skub i udviklingen. Desuden bliver der også plads til babymassage. Vi snakker om din babys udvikling, og hvad du kan gøre for at stimulere til aktivitet og undgå skævt kranie.
Holdet varer 5 gange og er af 1 times varighed.
Hensyntagende ældre hold

Fysioterapeut

Tidspunkt: er ikke på holdplanen i øjeblikket.

Beskrivelse
Holdet er for dig, som ved, at det er vigtigt at bevare en veltrænet krop trods småskavanker og gråt hår.  Du skal have et godt humør og lyst til bevægelse – diverse skavanker er ingen hindring, da træningen planlægges individuelt.

På holdet kommer vi omkring kondition, styrke, balance, koordination og funktion.  Træningen veksler mellem individuel opvarmning på cykler, gangbånd og crosstræner, herefter samles vi til siddende bevægeøvelser, vand og snakke-pause, funktionelle stående øvelser og diverse maskinøvelser – til sidst fælles udspænding.

Sclerosehold

Fysioterapeut
Trine Sørensen

Tidspunkt: tirsdag kl. 10.00-11.00.

Beskrivelse
På scleroseholdet arbejdes der ud fra de nyeste kliniske retningslinjer for sclerose. Der er fokus på balance, styrke, udholdenhed og koordination.

På holdet laver du din individuelle træning under supervision af fysioterapeuten. Samtidig vil der i perioder være små forløb med forskelligt fokus, hvor flere på holdet laver samme træning. Træningen består primært af balanceøvelser og brug af maskiner, redskaber og bolde.

Fysio-Pilates niveau 1

Fysioterapeut
Trine Sørensen

Tidspunkt: er ikke på holdplanen i øjeblikket.

Beskrivelse
Fysio-Pilates er træning der har fokus på vores dybe stabiliserende muskler. Gennem velkoordinerede øvelser, hvor du bruger vejrtrækningen og din koncentration, bliver du stærkere omkring lænden, ryg/nakke og skuldre. Du opnår større smidighed, balance og en bedre holdning.

Der arbejdes som udgangspunkt med gulvøvelser hvor vi bruger foam-roller og små bolde.

Målet er at få en stærk og smidig kropsstamme, som bedre kan klare de udfordringer du møder i hverdagen.

Niveau 1:
Øvelser alle kan være med til og der tages individuelle hensyn afhængig af dine gener.

Fysio-Pilates niveau 2

Fysioterapeut
Trine Sørensen

Tidspunkt: torsdag kl. 15.45-17.00.

Beskrivelse
Fysio-Pilates er træning der har fokus på vores dybe stabiliserende muskler. Gennem velkoordinerede øvelser, hvor du bruger vejrtrækningen og din koncentration, bliver du stærkere omkring lænden, ryg/nakke og skuldre. Du opnår større smidighed, balance og en bedre holdning.

Der arbejdes som udgangspunkt med gulvøvelser hvor vi bruger foam-roller og små bolde.

Målet er at få en stærk og smidig kropsstamme, som bedre kan klare de udfordringer du møder i hverdagen.

Niveau 2:
Er for dig der som udgangspunkt ikke har begrænsninger i fysisk aktivitet, men der er stadig plads til individuelle hensyn.

Parkinsonhold

Fysioterapeut
Jacob Tolstrup

Tidspunkt: tirsdag kl. 9.00-10.00 og torsdag kl. 9.45-10.45.

Beskrivelse
På Parkinson holdet arbejdes der ud fra de nyeste kliniske retningslinjer for Parkinsons Sygdom.

Der er fokus på bevægelse, rytme, mobilitet og koordination og der arbejdes i både kort- og længerevarende aktiviteter med skiftende intensitet.

Der tages naturligvis hensyn til den enkeltes eventuelle begrænsninger, men deltagelse på holdet kræver at man som udgangspunkt er 100 % selvhjulpen og normalt bevæger sig indendørs uden ganghjælpemiddel, da de fleste aktiviteter foregår stående, gående, løbende eller endda dansende.

Træningen består primært af fælles øvelser, bevægelse til musik, brug af maskiner/redskaber, boldspil og alt mulig andet.

Hensyntagende parkinson hold

Fysioterapeut
Jacob Tolstrup

Tidspunkt: torsdag kl. 10.45-11.45.

Beskrivelse
På Parkinson skåneholdet arbejdes der ud fra de nyeste kliniske retningslinjer for Parkinsons Sygdom. Der er fokus på at vedligeholde mobilitet og styrke i hele kroppen og der arbejdes både siddende og stående samt i maskiner/cykler mm. Vi arbejder desuden ud fra de problemer som opstår i dagligdagen med Parkinsons, f.eks. rejse og sætte sig, vende sig i sengen og lignende bevægelser. Der tages hensyn til den enkeltes begrænsninger og holdstørrelsen og tempoet giver mulighed for at gangbesværede og patienter med mere udtalte balanceproblemer kan deltage på holdet.

GLA:D ryg

Fysioterapeut
Trine og Anette

Tidspunkt: mandag kl. 12.00-13.00.

Beskrivelse

GLA:D-ryg træning er for dig med smerter i lænden. Det kan være konstante eller periodiske. Træningen tager udgangspunkt i nyeste forskning samt nationale kliniske retningslinjer. Vi tilbyder forløb med specifik patientuddannelse og træning til dig med ondt i lænden. Formålet er gennem træning at reducere smerter, samt tilegne sig viden der forbedrer funktionen og derigennem lette symptomerne i hverdagen. Et af elementerne i træningen er at lære om vigtigheden af fysisk aktivitet, smertehåndtering samt risikofaktorer. Det anbefales at gennemføre træningen i et 8 ugers forløb.

Kontakt klinikken for yderligere information om holdstart eller løbende optag. Praktiserende læge kan henvise til forløbet, eller du kan komme uden henvisning.

Yoga Power Flow

Instruktør
Bettina Friis Jakobsen

Tidspunkt: onsdag kl. 16.30-17.40.

Beskrivelse

Timen indledes med grounding, mindfulness og fokus på vejrtrækning. Vi glider fra den ene stilling til den næste og har fokus på overgangene, at finde ind i den næste stilling og at mærke effekten.

Ved at holde fokus på kroppen og på de forskellige stillinger du glider igennem i et flow, bliver du nærværende og får med sikkerhed også den mentale fordel ved at dyrke yoga med dig hjem.

Der bliver også tid til at udfordre balancen og dybe stræk.Vi afslutter altid liggende med en skøn Savasana.

Vi har på dette hold særligt meget vægtbæring på hænderne og du undgår ikke at af få lidt sved på panden. Det er helt almindelige yogastillinger der leder dig igennem timen, men dette hold kan få nogle have samme effekt som en fitness time, heldigvis med alle yogaens facetter som bonus.

Yoga For Alle

Instruktør
Bettina Friis Jakobsen

Tidspunkt: onsdag kl. 17.50-19.00.

Du arbejder med stabilitet, styrke, fleksibilitet og balance i både krop og sind.

Jeg guider dig omhyggeligt ind i alle stillinger og du vil møde solhilsner som du måske vil kunne nikke genkendende til, hvis du har kendskab til yoga.

Dog er det på ingen måde nødvendigt at du har prøvet yoga. Det her er holdet hvor du hurtigt mærker effekten og det yoga kan gøre for dig og dit nervesystem.

Vi indleder med grounding og mindfulness og starter blandt andet med at fokusere på åndedrættet.

 

Igennem timen bevæger du dig fra liggende til stående i glidende overgange med fokus på at mærke efter og drager omsorg for dig selv. Du slutter liggende på ryggen i en skøn Savasana.

Blid Yoga

Instruktør
Bettina Friis Jakobsen

Tidspunkt: onsdag kl. 19.10-20.20.

Vi arbejder på nænsomt at opbygge styrke, stabilitet, fleksibilitet og balance.

Der er plads til at tage hensyn til små skavanker og finde alternative stillinger som passer bedre til din krop.

På holdet er der flest liggende og siddende stillinger, men vi kommer også i stående stillinger og indimellem igennem en skøn solhilsen. Her arbejder du med alle yogaens grene, med en meget rolig og mindful tilgang.

Mange af deltagerne på dette hold, beretter om bedring af kroniske smertetilstande, øget styrke og velvære. Vi har fokus på vejrtrækning og på at være tilstede lige her og nu. Jeg guider dig grundigt ind i stillingerne og afslutter altid rygliggende med en skøn Savasana.

Besøg os

Rødhøjvej 14

9280 Storvorde

Åbningstider

Alle hverdage

7.45 - 17.00

Besøg os

Rødhøjvej 14

9280 Storvorde

Åbningstider

Alle hverdage

7.45 - 17.00